
Өзін демократиялық қоғам санайтын әр мемлекеттің басты міндеті – заң үстемдігін орнату, ел азаматтары құқықтарының қорғалуын қамтамасыз ету. Азаматтық қоғамды қалыптастыруды басты бағыт етіп ұстанған Қазақстан да соңғы жылдары құқық жүйесін жақсарту мақсатында бірқатар реформаны қолға алды. Соның бірі ретінде Конституциялық соттың қайтақұрылуын атап өтуге болады.
Жалпы егемендік алған алғашқы жылдары, яғни 1993 — 1995 жылдар аралығында елімізде мұндай орган жұмыс істеді. Кейіннен оның орнын Конституциялық кеңес басқан болатын. Алайда ел президентінің құқық саласына жасаған реформалары нәтижесінде аталған кеңес жойылып, Конституциялық сот қайта құрылды.
Ендеше, жаңадан құрылған Конституциялық соттың жұмыс істеу механизмі қандай? Оның басты ерекшелігі неде, мақсат-міндеттері қандай? Соттың құрамына кімдер кіреді? Сонымен бірге Конституциялық сотқа кім және қалай шағымдана алады?
Қазіргі таңда әлемнің 70 — тен астам елінде Конституциялық сот бар. Атап айтсақ, Еуропа, Латын Америкасы және ТМД елдерінде кең таралған. Оған кезкелген адам өз сауалын жолдап, жауап ала алады. Ал бізде бұған дейін жұмыс істеген Конституциялық кеңес азаматтардың шағымдарын қабылдай алмайтын еді. Сондықтан да Мемлекет басшысы Ата заң ережелерінің мүлтіксіз орындалуын қамтамасыз ету үшін елімізде де Конституциялық сот жұмыс істеуі керек деп есептейді.
Елімізде былтырғы 5 — маусымда өткен жалпы халықтық референдумда Конституцияға өзгерістер мен түзетулер енгізілді. Конституциялық соттың құрылуы да сол кездегі түзетулердің бір бөлігі болды. Кейінөткенжылдың 5 қарашасында Мемлекет басшысы Конституциялық сот туралы заңға қол қойды.
Аталған заң жобасы 3 бөлімнен, 10 тараудан және 67 баптан тұрады. Оны мазмұны бойынша екі бөлімге бөлуге болады. Біріншісі – Конституциялық соттың және оның судьяларының мәртебесі, олардың кепілдіктер мен қамтамасыз етілуі. Ал екінші бөлім конституциялық іс жүргізу тәртібіне арналып отыр.
Конституциялық сот – еліміздің бүкіл аумағында Конституцияның үстемдігін қамтамасыз ететін орган. Ол биліктің сот тармағына жатпайды, өйткені бұл мәселе Конституцияда түпкілікті шешілген. Заңда Конституциялық соттың судьяларын тағайындау және олардың өкілеттіктерін тоқтату тәртібіне байланысты мәселелер егжей-тегжейлі көрсетілген. Сонымен қоса олардың тәуелсіздігі мен кепілдіктері де бекітілген. Конституциялық соттың құрамына тоқталсақ, оның төрағасы мен орынбасарын қоса алғанда, 11 судьядан тұрады. Конституциялық соттың төрағасын лауазымға ҚР Президенті ҚР Парламенті Сенатының келісімімент ағайындайды. Ал Конституциялық сот төрағасының орынбасарын Конституциялық сот төрағасының ұсынуымен Конституциялық сот судьяларының арасынан Мемлекет басшысы тағайындайды. Конституциялық соттың төрт судьясын ҚР Президенті лауазымға тағайындайды, Конституциялық Соттың үш – үш судьясын ҚР Парламенті Палаталары төрағаларының ұсынуымен ҚР Парламентінің Сенаты мен Мәжілісі тағайындайды.
Бүгінде Конституциялық соттың төрағасы мен орынбасары, сонымен бірге судьяларының кім екені белгілі болды. Олардың көпшілігі өткен жылдың соңында тағайындалып, ант қабылдады. Тағайындалған судьялардың барлығы биылғы 1 қаңтардан бастап жұмысқа кірісті.
Жалпы Конституциялық соттың құзыретіне сайлауды өткізудің дұрыстығы мен Парламент қабылдаған заңдар мен халықаралық шарттардың республика Конституциясына сәйкестігін қарау, сондай — ақ, Конституция нормаларына ресми түсіндірме беру құзыреті кіреді. Сонымен бірге Конституцияға енгізілген өзгерістерге сәйкес, Конституциялық сот азаматтардың өтініштері бойынша олардың құқықтары мен бостандықтарына тікелей қатысты нормативтік құқықтық актілердің Конституцияға сәйкестігін қарайтын болады. Сондай — ақ Конституциялық Сотқа жүгіну құқығы Бас прокурор мен Адам құқықтары жөніндегі уәкілге берілген.
Біз жоғарыда атап өткендей, Конституциялық соттың басты ерекшелігі – азаматтардың өтініштері мен шағымын қабылдауы. Оның өтініштерді қарау тәртібіне тоқталсақ, ол бес кезеңнен тұрады. Олар:
— Конституциялық сот аппаратының өтініштерді алдын ала қарауы;
— конституциялық іс жүргізуге өтінішті қабылдау;
— отырысқа дайындық кезеңі;
— өтінішті қарау бойынша отырыс өткізу;
— соңғы кезең – өтініш бойынша түпкілікті шешім қабылдау.
Енді Конституциялық сотқа жүгінетін азаматтарға қойылатын талаптарға назар аударайық. «ҚР Конституциялық соты туралы» Заңында көрсетілгендей, біріншіден, азаматтар нақты құқықтық — нормативтік актілер бойынша сот органдарына бұған дейін жүгінген болуы тиіс, яғни апелляциялық деңгейге жеткен, сот шешімі шығарылған болуы керек. Егер қарауға келген іс бойынша Жоғарғы соттың нормативтік қаулысы болып, алайда олардың басқа сот органдарына жүгінуге мүмкіндігі болмаған жағдайда азаматтар Конституциялық сотқа тікелей жүгіне алады. Талап етілетін құжаттар «ҚР Конституциялық соты туралы» Заңында жазылған.
Жалпы Конституциялық сотқа жүгінген азаматтың шағымы түскен күннен бастап 3 ай ішінде қаралатын болады. Алдымен сот аппараты азаматтың құжаттары мен оның келіспеген шешімін тексеріп, тіркеуге алады. Шағым түскен соң, әрі қарай Конституциялық соттың аппараты тиісті тексеріс жүргізеді. Шағым тіркелген жағдайда істі алдын ала қарау белігіленетін болады.
Сонымен бірге, Конституциялық Соттың судьялары өз міндеттерін орындау кезінде тәуелсіз болады және Қазақстан Республикасының Конституциясына және осы Конституциялық заңға ғана бағынады. Олардың қызметіне қандай да болсын араласуға, сондай — ақ оларға қандай да бір нысанда қысым жасауға немесе өзге де ықпал етуге жол берілмейді және бұл заң бойынша жауаптылыққа алып келеді.
Конституциялық Соттың судьялары конституциялық іс жүргізу мәселелері бойынша есеп бермейді. Өз өкілеттіктерін жүзеге асыру мәселелері бойынша олардан есеп талап етуге ешкім құқылы емес.
Конституциялық Соттың судьяларына, Конституциялық Соттың отырысынан басқа кезде, Конституциялық Соттың қарауының нысанасы болып табылатын мәселелер бойынша пікір білдіруге немесе материалдар мазмұнын жария етуге тыйым салынады.
Конституциялық Соттың судьялары өкілеттік мерзімі ішінде ауыстырылмайды. Конституциялық Сот судьяларының өкілеттігі осы Конституциялық заңда көзделген жағдайларда ғана тоқтатылуы немесе тоқтатыла тұруы мүмкін.
Конституциялық Соттың судьясы, егер Конституциялық Соттың қарауындағы мәселеге Конституциялық Сот судьясы жеке, тікелей немесе жанама түрде мүдделі деп есептеуге негіз беретін мән — жайлар болған жағдайда бас тартатынын мәлімдеуге міндетті, мұны Конституциялық Сот қанағаттандыруы тиіс.
Конституциялық Соттың судьясы, сотта немесе өзге де мемлекеттік органдарда заңды өкілдіктен басқа, қорғауды немесе өкілдікті жүзеге асыруға құқылы емес.
«ҚР Конституциялық соты туралы» Заңының 23 — бабында Конституциялық Соттың құзыреті келесідей көрсетілген:
1. Қазақстан Республикасы Конституциясының 72 — бабы 1 — тармағының 1) тармақшасына сәйкес Конституциялық Сот дау туған жағдайда:
1) Қазақстан Республикасы Президентiнің сайлауын;
2) Қазақстан Республикасы Парламенті депутаттарының сайлауын;
3) республикалық референдумды өткізудің дұрыстығы туралы мәселенi шешедi.
2. Қазақстан Республикасы Конституциясының 72 — бабы 1 — тармағының 2), 2 — 1) және 3) тармақшаларына сәйкес Конституциялық Сот:
1) Қазақстан Республикасының Президенті қол қойғанға дейін Қазақстан Республикасының Парламенті қабылдаған заңдардың;
2) Қазақстан Республикасының Парламенті және оның Палаталары қабылдаған қаулылардың;
3) ратификацияланғанға дейін Қазақстан Республикасы халықаралық шарттарының Қазақстан Республикасының Конституциясына сәйкестігін қарайды.
3. Қазақстан Республикасы Конституциясының 72 — бабы 1 — тармағының 4) және 5) тармақшаларына сәйкес Конституциялық Сот:
1) Қазақстан Республикасы Конституциясының нормаларына ресми түсiндiрме;
2) тиiсiнше, Қазақстан Республикасының Парламенті Қазақстан Республикасының Президентiн лауазымынан мерзiмiнен бұрын босату туралы шешiм, Қазақстан Республикасының Президентiн лауазымынан кетiру туралы түпкiлiктi шешiм қабылдағанға дейiн – белгiленген конституциялық рәсiмдердiң сақталуы туралы қорытынды бередi.
4. Конституциялық Сот:
1) Қазақстан Республикасы Конституциясының 53 — бабының 6) тармақшасына сәйкес конституциялық iс жүргiзу практикасын жинақтап қорыту нәтижелерi бойынша жыл сайын Қазақстан Республикасының Парламентіне Қазақстан Республикасындағы конституциялық заңдылықтың жай – күйі туралы жолдау жiбередi;
2) Қазақстан Республикасы Конституциясының 72 — бабының 2 — тармағына сәйкес Қазақстан Республикасы Конституциясының 44 — бабының 10 — 1) тармақшасында көзделген жағдайларда – Қазақстан Республикасы Президентінің жолданымдарын, сондай — ақ Қазақстан Республикасы Конституциясының 78 — бабында көзделген жағдайларда соттардың жолданымдарын қарайды;
3) Қазақстан Республикасы Конституциясының 72 — бабының 3 — тармағына сәйкес азаматтардың жолданымдары бойынша Қазақстан Республикасының Конституциясында бекітілген олардың құқықтары мен бостандықтарын тікелей қозғайтын Қазақстан Республикасының нормативтік құқықтық актілерінің Қазақстан Республикасының Конституциясына сәйкестігін қарайды;
4) Қазақстан Республикасы Конституциясының 72 — бабының 4 — тармағына сәйкес Қазақстан Республикасы Бас Прокурорының жолданымдарын қарайды;
5) Қазақстан Республикасы Конституциясының 72 — бабының 5 — тармағына сәйкес Қазақстан Республикасындағы Адам құқықтары жөніндегі уәкілдің жолданымдарын қарайды.
5. Конституциялық Сот тек қана құқық мәселелерін шешеді және жүгінуге себеп болған нақты мән – жайларға баға бермейді.
Сонымен қатар Конституциялық Сот:
1) құзыреті шегінде барлық мемлекеттік органдардан, ұйымдардан құжаттарды, материалдар мен өзге де ақпаратты сұратуға және алуға, сондай — ақ белгіленген тәртіппен сарапшыларды (мамандарды) сараптамалық және ғылыми – консультациялық жұмысқа тартуға құқылы (егер Конституциялық Сот өзге мерзімді көрсетпесе, мұндай сұрау салулар бойынша қажетті құжаттар мен өзге де ақпарат он бес жұмыс күні ішінде берілуге тиіс);
2) осы Конституциялық заңда белгiленген өзге де өкiлеттiктердi жүзеге асырады.
Конституциялық іс жүргізу Қазақстан Республикасы Конституциясы-ның үстемдігі қағидаты негізінде жүзеге асырылады.
Конституциялық Сот жолданымның мән – жайларын жан — жақты, толық және объективті зерттеу үшін барлық шараларды қолдануға міндетті.
Конституциялық Соттың өкілеттіктерін жүзеге асыру алқалы түрде жүргізіледі.
Жолданымдарды Конституциялық Сотта қарауашық болып табылады. Жабық отырысқа мемлекеттік құпияларды және заңмен қорғалатын өзге де құпияны қорғау мүддесінде Конституциялық Соттың қаулысы мен жол беріледі.
Конституциялық іс жүргізу қатысушыларының тең құқықтылығы негізінде жүзеге асырылады, олар өз позициясын қорғау бойынша тең құқықтар мен мүмкіндіктерді пайдаланады.
Конституциялық Соттың нормативтік қаулылары мен қорытындылары қабылданған күнінен бастап күшіне енеді, Қазақстан Республикасының бүкіл аумағында жалпыға бірдей міндетті, түпкілікті болып табылады және шағым жасалуға жатпайды. Өзге шешімдердің күшіне ену тәртібін Конституциялық Сот айқындайды, ал шешімдері тікелей қолданылады және басқа мемлекеттік органдар мен лауазымды адамдардың растауын талап етпейді. Конституциялық Соттың құқықтық актіні немесе оның жекелеген ережелерін Қазақстан Республикасының Конституциясына сәйкес келмейді деп тану туралы шешімінің заңдық күшін дәл осындай мазмұндағы осы актіні қайтадан қабылдау арқылы еңсеруге болмайды.
Н.ШАЙМЕРДЕНОВ,
аудандық соттың төрағасы.